الثلاثاء، 18 ديسمبر 2012

الأعراض

الأم :آه آه آه اتشوووووووووو
يقطع البرد و سنينه !!
أبو حماده : مالك يا ام حماده
ام حماده : سيبوني فى حالى
ده أنا لو مكنه كان زمانى صعبت عليكوا
شايفنى تعبانة و بردانه و برضه مفيش رحمة
آه آه آه اتشووووووووووو
أبو حماده : سلامتك يا ست الكل
حقك علينا
تاعبينك دايما
اخبار المحشى إيه ؟
ام حماده : واد يا حماده ....
حماده : يا فتاح يا عليم يا رزاق يا كريم
نعم، أفندم ......توءمرينى أمر
ام حماده : مش تشوف أمك تعبانه ليه ؟ و لا انت خلاص بعتنى؟
حماده : سلامتك يا ستى
هو أنا مش فهمتك انك بردانه؟ أكيد اختى بطه عدتك
بس أختك عيانه من يومين تلاته
حماده : بالزبط كده الشخص بياخد من يومين لتلاته بعد ما يتعرض للفيروس وفى بعض الحالات الفيروس بياخد أسبوع عشان تظهر الأعراض.
ام حماده : و الأعراض دى بتبقى إيه يالا
حماده : يالا ؟!!!!!!
ام حماده : قصدى يا دكتور . على رأى المثل "الحس عالى و الفراش خالى"
حماده : الأعراض معظمها بيكون بالأنف زى احتقان الانف ، سيلان الانف ، حرقان الزور و العطس
ام حماده : طب ليه أنا معنديش سخونيه زى اختك ؟
حماده : الكبار و الأطفال الكبار عادة مبيجلهومش سخونيه مع البرد أو سخونيه بسيطة ام الطفال الصغيرين زى بطة غالبا بيجلهم سخونيه مع البرد ما بين ٣٧.٧ و ٣٨.٨ .
كمان بعض الفيروسات بتسبب كحة، فقدان شهية،صداع،وجع عضلات، تنقيط بالأنف كذلك....
ام حماده : خش المطبخ و اطفى ع المحشى عشان تلاقوا حاجه تاكلوها
حماده : يعنى أنا عمال اشرحلك المرض و أنتى تقوليلى اطفى ع المحشى
I am a pharmacist
أنا صيدلى
ام حماده : صيدلى الندامة و الصدامة

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق