الثلاثاء، 6 نوفمبر 2012

ضربة الشمس

الأم : واد يا حمادة
الإبن : واد !!!
حمادة !!
نعم يا ماما
الأم : إلحقني يا ولا أنا بموت
الإبن : بعد الشر يا ماما . مالك بس؟!
الأم : مش عارفة مالي!؟
أنا كنت بره بجيب عيش و كنت واققة في الطابور و الشمس كانت حامية وبعدين تعبت أوي و روحت
مش عارفة مالى يا ولا
هو إنت مش دكتور؟!
إعملي حاجة.
الإبن : سلامتك يا ماما متقلقيش شكلك أخدتي ضربة شمس
الأم : قطع إيده اللي يمد إيده عليا
هو حد يستجري يضربني . ده أنا كنت أكلته
الإبن : مقصدش يا ماما . أنا أفصد إن الأعراض دي إسمها ضربة شمس أو hyperthermia
الام : مش فاهمة حاجة يا ولا
عاملي فالح أوى فى الإنجليزي
كنت دخلت كلية طب بدل ما إنت فاقد في صيدلة
الإبن : mammy please stop it
الأم : إنت عايز تفرسنى !!!؟؟؟
الإبن : بصى يا ماما دلوقتي لاحظي الأعراض هتلاقي إنك مصدعة و جلدك أحمر وناشف و حرارتك عالية و ممكن تحسي إنك عايزة تتقيأي أو تحسي بمغص أو يجيلك إسهال . و يمكن يغم عليكى فى بعض الحالات.
الأم : إنت عرفت إزاي يا ولا ؟!  ده نفس اللي عندي
الإبن : didn't i told you
الأم : بطل تتكلم و قوللي أعمل إيه دلوقتى؟
الإبن : بسيطة خالص.
خدي دش بسيط و إرتاحي و عوضى السوائل اللي فقدتيها
و لما تنزلى تانى تجنبى الأماكن الحارة و أشعة الشمس و إلبسي ملابس فاتحة و خفيفة
الأم : طب و العيش أجيبه إزاى دلوقتى؟
أقولك إنزل هاته إنت بطل ما إنت بتذاكر ليل نهار
صيدلى الندامة و الصدامة


ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق